Spring naar content
Veiligheidsregio Utrecht

een brandveilig Utrecht

case

Klimaatverandering verandert niet alleen het weer buiten Nederland, het gebeurt hier ook. Met de zomer van 2024 in zicht had Veiligheidsregio Utrecht een missie: incidenten door bosbranden voorkomen en verminderen. Ze maakten een speciaal stappenplan voor de inwoners van Utrecht die dicht bij bossen wonen en voor mensen die graag in de natuur wandelen.

De uitdaging was om de gevaren van bosbranden op een duidelijke en eenvoudige manier uit te leggen die makkelijk via verschillende mediakanalen gedeeld kon worden. Aangezien de doelgroep groot is (mogelijk alle inwoners van Utrecht), hebben we een contentstrategie ontwikkeld die elke afzonderlijke groep zowel online als offline bereikt.

Dit betekende dat we media moesten creëren en implementeren voor mensen met een lage geletterdheid, professoren, ouderen en jongeren. We hebben een campagne ontworpen die effectief al deze groepen bereikte.

Veiligheidsregio Utrecht wilde zoveel mogelijk informatie uitleggen aan een grote doelgroep, dus de taal moest op B1-niveau zijn, zo eenvoudig mogelijk. Dit vereist eenvoudige woorden, veel ademruimte en een rustig tempo zodat de kijker de informatie goed kan verwerken. We hebben deze regels toegepast in geanimeerde video’s, social media-snippets en printmedia (flyers). Door dezelfde herkenbare stijl op alle mediakanalen te gebruiken, herhaalden we de boodschap zodat de inwoners van Utrecht de informatie zouden onthouden.

We maakten ook het ontwerp voor interactieve informatieborden. Het was belangrijk voor Veiligheidsregio Utrecht dat mensen de informatie daadwerkelijk gingen toepassen. Uiteindelijk wilden ze niet dat mensen bijvoorbeeld buiten gingen roken of hun glas in de natuur gooiden. Beide dingen kunnen bosbranden veroorzaken. Door een interactief display te creëren, daagden we de lezer uit om vragen te beantwoorden die hen hielpen het probleem op een manier te begrijpen die ze zouden onthouden. Hier herhaalden we het stappenplan, wederom in hetzelfde ontwerp dat we op de andere kanalen gebruikten.

Via social media betrokken we het publiek door interessante vragen voor hen te stellen. Kijkers konden naar de juiste antwoorden swipen. Dit stelde hen in staat om hun kennis te testen op basis van de informatie die ze eerder via andere media hadden opgedaan.

online & offline campagne

De combinatie van alle boodschappen en mediakanalen maakt deze campagne zo krachtig. Je kunt informatie op veel verschillende manieren verspreiden, zowel via online als offline media. We presenteren het in verschillende, verteerbare formaten. Hier zien oudere mensen de flyers, mensen onderweg zien de posters, en jonge social media-gebruikers bekijken het online.

office tingly foto-16
website selectie-1-3
website selectie-1-12
website selectie-1-7
website selectie-1-23

drop a line