Spring naar content
Burgers' Zoo

where legends roam

case

Elk jaar organiseert Royal Burgers’ Zoo een thematische ervaring. In 2023 was het thema de ‘IJstijd’, dit jaar wordt het ‘Mythische Wezens’. Met deze thematiek wil Burgers’ Zoo een educatieve ervaring creëren in de dierentuin, waarbij levensgrote standbeelden van de dieren die centraal staan in het thema worden tentoongesteld. Bezoekers kunnen tijdens hun wandeling door het park luisteren naar een audioventure.

Wat deze campagnes uniek maakt, is dat de doelgroep voornamelijk kinderen is. Een verhaal vertellen voor kinderen is een bijzondere vaardigheid. Je gebruikt andere taal en spreekt een andere wereld van verbeelding aan. Hoe dompel je kinderen onder in je verhaal? De video’s zijn kort, omdat ze bedoeld zijn voor de campagne. In een korte tijd leveren we veel informatie die moet inspireren en overtuigen. Er is veel om rekening mee te houden. Hoe kunnen we dit aanpakken?

Schetsen voor de "IJstijd & Zoo" animatie
Schetsen voor de "Fantastische Fabelwezens" animatie

storytelling

De video’s moeten gemakkelijk te volgen zijn voor kinderen. Dit vraagt om dat beetje extra in de manier van verhalen vertellen. In de animatievideo’s vertellen we een verhaal in 30 seconden, volgens een plan dat de structuur van het verhaal schetst.

Door zo’n structuur te gebruiken, betekent dit soms dat je scènes moet knippen of herschikken om binnen de afgesproken tijd van 30 seconden te blijven. Het volgen van de opzet zorgt er ook voor dat het verhaal eenvoudig te begrijpen is voor een kind. In het storyboard bedenken we elke scène en maken we een simpele schets om de timing te bepalen en het verhaal te testen.

Een ander belangrijk uitgangspunt was de muziek. Goede muziek helpt om het publiek mee te nemen in het verhaal: als de muziek luider wordt, versterkt het het gevoel van avontuur. Wanneer de muziek zachter wordt, creëert het een mysterieuze sfeer. Het bouwt spanning op. Voor dit project was het verstandig om met de muziek te beginnen, zodat we de scènes eromheen konden bouwen en verder ontwikkelen.

resultaat

Het resultaat is een video die gericht is op het promoten van de campagne van de dierentuin. We volgen het avontuur van een personage. In 2023 was dit de poolvos Snowy, en in 2024 Dolfje Weerwolfje, het beroemde karakter van kinderboekenschrijver Paul van Loon. Snowy en Dolfje hebben verschillende verhalen, maar dezelfde structuur in de vertelling. Ze ontdekken hun omgeving, betreden de dierentuin, ontdekken vele magische elementen en keren vervolgens terug naar de ingang van de dierentuin.

office tingly foto-16
DSCF1013
versuni bts foto-6
office tingly foto-31
HycorShoot-32

drop a line