we are in business to save our home planet
case
Patagonia, een ontwerper van ‘outdoor kleding’ en ‘uitrusting voor de stille sporten’. Een merk met een uitgesproken duurzame missie. En dat zie je terug in de kleding die ze maken en de manier waarop ze ondernemen. Hun missie: “We are in business to save our home planet.”
Ze verbergen hun missie niet. Integendeel. In 2020 daagden ze Donald Trump voor de rechter wegens het ‘stelen’ van nationale parken. Met statements als “Don’t buy this jacket” is het een merk met een duidelijke boodschap. Ze maakten van de aarde hun enige aandeelhouder, hun volledige winst (100 miljoen dollar per jaar) wordt namelijk ingezet om klimaatverandering te bestrijden.
Het kan lastig zijn om een missie als deze te vertalen naar een inspirerend verhaal. Wij deden het met een high-end 2D animatiefilm, iets wat je niet vaak meer ziet.
In deze film vertellen we het merkverhaal van Patagonia, met aandacht voor hun roots in kleding, hun focusgebieden over de hele wereld en de uitgestrekte, ruige Andesbergen waaraan ze hun naam te danken hebben. In hun logo zie je de iconische bergketen terug, die we in de laatste frames vloeiend laten samensmelten met onze animatie.
Het resultaat, naast veel bloed, zweet, tranen, liefde en overuren, is een product waar we trots op zijn. Een case die we regelmatig laten zien en die vaak complimenten oplevert.
storyboard
Na het brainstormen over een concept met onze klant, schrijven we een script. Vervolgens finaliseren we het verhaal en zetten het om in een storyboard. Door dit te doen kunnen we ideeën visualiseren en experimenteren met verschillende scènes.
Nu is het testen, proberen we nieuwe perspectieven uit, voegen we details toe en weer testen. Volgende stap: illustreren…
frame by frame
We maakten deze animatie frame voor frame. Dat wil zeggen: uren maken. Elke seconde bevat 30 frames, dat betekent 30 unieke tekeningen per seconde. Ongeveer 60 seconden, keer 30 frames. You do the math (het zijn 1800 tekeningen). Veel tekeningen. En ja, behoorlijk prijzig. Maar, als je een groter doel hebt zoals Patagonia, dan komt het goed.
De iconische bergketen verschijnt ook in het logo van Patagonia. Aan het einde van de animatie vloeien de twee elementen naadloos in elkaar over.
Ja, we zijn erg trots op deze animatie.