Spring naar content
Veiligheidsregio Utrecht

bewustwording over de gevaren van bosbranden

case

Klimaatverandering verandert niet alleen het weer buiten Nederland, het gebeurt ook hier. Met de zomer van 2024 in zicht had de “Veiligheidsregio Utrecht” een missie: het voorkomen en beperken van incidenten bij bosbranden. Ze ontwikkelden een speciaal stappenplan voor de inwoners van Utrecht die dicht bij bossen wonen en voor mensen die daar graag wandelen.

De uitdaging was om de gevaren van bosbranden op een duidelijke en eenvoudige manier uit te leggen, zodat het gemakkelijk via verschillende mediakanalen kon worden verspreid. Aangezien de doelgroep groot is (mogelijk alle inwoners van Utrecht), hebben we een contentstrategie opgesteld die alle afzonderlijke groepen zowel online als offline bereikt. Dat betekende dat we media moesten creƫren en implementeren voor mensen met een lage leesvaardigheid, professoren, ouderen en jongeren. We ontwierpen een campagne die al deze groepen effectief bereikte.

“Veiligheidsregio Utrecht” wilde zoveel mogelijk informatie overbrengen aan een groot publiek, dus de taal moest op B1-niveau zijn, zo eenvoudig mogelijk. Dit vraagt om simpele woorden, veel ademruimte en een rustig tempo, zodat de kijker de informatie goed kan verwerken. We hebben deze regels toegepast in animatievideo’s, social media snippets en printmedia (flyers). Door op alle mediakanalen dezelfde herkenbare stijl te gebruiken, bleven we de boodschap herhalen zodat de inwoners van Utrecht de informatie onthielden.

We ontwierpen ook interactieve informatieborden. Het was voor “Veiligheidsregio Utrecht” belangrijk dat mensen de informatie ook toepasten. Uiteindelijk wilden ze dat mensen bijvoorbeeld niet buiten zouden roken of glas in de natuur zouden gooien, omdat beide bosbranden kunnen veroorzaken. Door een interactief display te maken, daagden we de lezer uit om vragen te beantwoorden die hen hielpen het probleem op een manier te begrijpen die ze bij zou blijven. Ook hier herhaalden we het stappenplan, in hetzelfde ontwerp dat we op de andere kanalen hadden gebruikt.

Via social media betrokken we het publiek door interessante vragen te stellen waarop ze konden antwoorden. Kijkers konden swipen om de juiste antwoorden te onthullen. Dit stelde hen in staat hun kennis te testen op basis van de informatie die ze eerder via andere media hadden tegengekomen.

online & offline campagne

De combinatie van alle boodschappen en mediakanalen is wat deze campagne zo krachtig maakt. Informatie kan op veel manieren worden verspreid, zowel via online als offline media. We presenteren het in verschillende, behapbare formaten. Zo zien ouderen de flyers, mensen onderweg zien de posters, en jonge social media gebruikers komen het online tegen.

office tingly foto-16
DSCF1013
versuni bts foto-6
office tingly foto-31
HycorShoot-32

drop a line