Spring naar content
Woningcorporatie De Alliantie

employee branding in dutch housing corporation

case

Woningcorporatie De Alliantie is een van de grootste in de sector in Nederland. Een grote organisatie met veel vastgoed heeft een bekwaam team nodig. Elke medewerker is van grote waarde. Maar in deze krappe arbeidsmarkt kan het een uitdaging zijn om geschikte medewerkers te vinden, ook voor De Alliantie. Nieuwe collega’s die passen bij de functie zijn moeilijk te vinden, en om mensen enthousiast te maken is een simpele vacaturetekst tegenwoordig niet genoeg. Beeldmateriaal en een oprecht verhaal geven het wat diepgang. Dat was ons vertrekpunt: op een warme manier in contact komen met nieuw talent.

In dit specifieke geval moesten we twee doelgroepen bedienen: nieuwe medewerkers en de bestaande. De laatste groep bleek vrij relevant, omdat werknemers die zich verbonden voelen met de organisatie, eerder geneigd zijn te blijven. Ze moeten trots zijn op hun werk, dus een merkfilm die het verhaal van De Alliantie vertelt en laat zelf zien hoe belangrijk hun werk is. Dit bleek de juiste oplossing voor het probleem van onze klant. Waarom doen ze wat ze doen, en welk gevoel roept hun werk op? En bovenal, wat voor soort klanten heeft De Alliantie? Dit waren onderwerpen die we gebruikten als input voor de merkfilm.

Dan de andere doelgroep: potentiële nieuwe medewerkers

We wilden graag de verhalen van collega’s vertellen, omdat wij denken dat zij de organisatie als werkgever het beste kunnen promoten. Ze werken er immers elke dag. We vroegen hen om te vertellen hoe een normale dag in hun leven eruitziet, van ochtend tot avond, op een realistische manier alsof je er zelf bij bent. Ondanks dat ze nerveus waren, deden ze het geweldig in het vertellen van hun verhaal. We hebben dit omgezet in een serie van 15 video’s waarmee je kunt ervaren hoe het is om bij De Alliantie te werken.

“Prachtig! Het ziet er fantastisch uit.”

Aike De Jong, Internal Communication

Door per vacature een volledige dag te filmen, creëerden we meerdere video’s die vervolgens op verschillende kanalen werden verspreid. We maakten versies voor sociale media, de website en andere platforms. Daarnaast leverden we verschillende betaalde advertentievideo’s die via A/B-testing kunnen worden ingezet om te zien welke video beter presteert. Over het geheel genomen wekken de video’s een gevoel van trots op bij collega’s, waardoor ze zich meer betrokken voelen bij de organisatie. Dit leidde ook tot een toename in sollicitaties.

“Het is echt een geweldige video geworden, ik ben erg blij met het resultaat. Ook de diverse b-roll shots kwamen goed tot hun recht. Het past bij het verhaal en het is anders geworden dan andere video’s.”

Larissa Pieplenbosch, Digital Marketer
office tingly foto-16
DSCF1013
versuni bts foto-6
office tingly foto-31
HycorShoot-32

drop a line