Spring naar content
Patagonia

wij doen zaken om onze planeet te redden

case

Patagonia, ontwerper van ‘outdoor kleding’ en ‘uitrusting voor stille sporten’, is een merk met een uitgesproken duurzame missie. En dat zie je in de kleding die ze produceren en de manier waarop ze zakendoen. Hun credo: “We doen business om onze thuisplaneet te redden.”

Ze verbergen hun missie niet. Integendeel. In 2020 klaagden ze Donald Trump aan voor het ‘stelen’ van nationale parken en met uitspraken zoals ‘Vote the bastards out’ en ‘Don’t buy this jacket’ is het een merk met een duidelijk doel. Ze maakten van planeet aarde hun enige aandeelhouder door volledig afstand te doen van het eigendom van het bedrijf. Nu worden al hun winsten – zo’n 100 miljoen dollar per jaar – gebruikt om de klimaatverandering te bestrijden.

Het kan moeilijk zijn om een missie zoals deze om te zetten in een verhaal dat inspireert. Wij deden het met een high-end 2D-animatiefilm, iets wat je tegenwoordig niet vaak meer ziet.

In deze animatiefilm vertellen we het merkverhaal van Patagonia, met aandacht voor hun roots in kleding, hun focusgebieden over de hele wereld en de uitgestrekte, ruige bergen in de Andes die hen hun naam gaven. In hun logo zie je de iconische bergketen, die we vloeiend laten samensmelten met onze animatie in de laatste frames.

Het resultaat – naast veel bloed, zweet, tranen, liefde en overuren – is een product waar we trots op zijn. Een case die we regelmatig gebruiken en vaak complimenten oplevert.

storyboard

Na een brainstormsessie met onze klant schrijven we een script. Vervolgens maken we het verhaal af en zetten het om in een storyboard. Hiermee kunnen we ideeën visualiseren en experimenteren met verschillende scènes. Nu gaan we finetunen, nieuwe perspectieven uitproberen, details toevoegen en opnieuw finetunen. Daarna volgt de illustratie…

illustraties

De stijl die we gebruikten moest de herkenbare kleuren van Patagonia bevatten, zoals het iconische paars. Daarnaast besteedden we ook aandacht aan de belichting en de details die animatievideo’s zoals deze tot leven brengen.

frame by frame

We maken deze animatie frame voor frame, wat betekent dat we er flink wat uren in moeten steken. Elke seconde bevat 30 frames, wat neerkomt op 30 unieke tekeningen per seconde. Ongeveer 60 seconden, maal 30 frames. Reken maar uit (het zijn 1800 tekeningen). Ja, veel tekeningen. En ja, behoorlijk kostbaar. Maar als je een hoger doel dient, zoals Patagonia, dan moet het goed.

De iconische bergketen verschijnt ook in het logo van Patagonia. Aan het einde van de animatie vloeien de twee elementen naadloos in elkaar over.

office tingly foto-16
DSCF1013
versuni bts foto-6
office tingly foto-31
HycorShoot-32

drop a line